Catherine Certitude
Patrick Modiano Jean-Jacques Sempé
Frans
Paris: Gallimard, 2006
95 p. : ill.
2070516083 9782070516087

Een vrouw blikt terug op de tijd dat ze, als klein meisje, met haar vader in Parijs woonde. Ze vertelt over alledaagse dingen als het werk en de collega's van haar vader, haar balletlessen en een vriendinnetje. Dit boekje (oorspronkelijke uitgave 1988, folio junior 1998) lijkt door de zachtgekleurde en bijna zwartwitte tekeningen en de vrolijke verteltrant even op een deel uit 'Le petit Nicolas'. Maar de mysterieuze personages (soms met een dubbele identiteit of een niet bestaand adres), een foto met een vage vrouw en de Parijse setting, waarbij in detail straten en restaurants genoemd worden, maken het een écht Modiano-boek. Een aanrader als introductie op grote werken van deze bekende schrijver, zoals 'Rue des boutiques obscures' en 'Quartier perdu'. Met informatie over auteur en tekenaar in het boek en een apart toegevoegde woordenlijst Frans-Nederlands, die wel een paar opmaak- en spellingsfouten bevat. Vanaf ca. 10 jaar. Paperback met normale druk.

Over Patrick Modiano

Jean Patrick Modiano (Boulogne-Billancourt, 30 juli 1945) is een Franse schrijver en de winnaar van de Nobelprijs voor de Literatuur 2014. Eerder werd Modiano reeds gelauwerd met onder meer de Grand Prix du Roman van de Académie française (1972) en de prestigieuze Prix Goncourt (1978).

Modiano is de zoon van Louisa Colpijn, een Belgische actrice, en Albert Modiano, een uit het Egyptische Alexandrië afkomstige Joods-Italiaanse man, die elkaar in 1942 in bezet Parijs ontmoetten. Modiano had een vrij eenzame jeugd: zijn ouders waren veel afwezig, zijn broertje stierf op jonge leeftijd en hij zat jaren op strenge katholieke kostscholen. Hij bracht een groot deel van zijn tijd door met het lezen van boeken van schrijvers zoals Louis-Ferdinand Céline, Gustave Flaubert en Marcel Proust (met die laatste wordt hij vaak vergeleken). Op een van zijn scholen kreeg hij les van Raymond Queneau, die hem onder zijn hoede nam en later introduceerde in de literaire wereld door hem mee …Lees verder op Wikipedia