Een familie, op vakantie in Norfolk, valt als een blok voor een onbekende, nogal ongemanierde jonge vrouw die plotseling in hun leven verschijnt.
The accidental
Ali Smith
London: Hamilton, 2005
305 p. : ill.
0-241-14190-7

De shortlist van de Booker Prize 2005 gaat de geschiedenis in als de sterkste in jaren. Niet alleen zit de Britse literaire roman weer steviger in de lift, ook de jury werd erop geselecteerd om in het zog van de vorige laureaat (Alan Hollinghurst met De schoonheidslijn), opnieuw een literair statement te brengen. Gedaan met de profileringsdrang van de sponsors om een aantal incompetente BB's (Bekende Britten) in de jury te loodsen. Onder het voorzitterschap van emeritus hoogleraar John Sutherland, die als columnist bij 'The Guardian' regelmatig de knuppel in het literaire hoenderhok gooit, werd voor beproefde degelijkheid gekozen. In de shortlist was dan ook geen spoor meer te vinden van de obligate gehypete auteurs met ronkende debuten. Wie minder dan drie romans op zijn actief had, kwam niet in aanmerking. Van de andere kant werd het brede, kleurrijke literaire palet van de Britse Commonwealth bijna volledig genegeerd. De jury ging voor een etnisch gevarieerd Brits onderonsje…Lees verder
Een familie, op vakantie in Norfolk, valt als een blok voor een onbekende, nogal ongemanierde jonge vrouw die plotseling in hun leven verschijnt. Allemaal denken ze dat Amber een bekende is van een van de anderen, interpreteren haar doen en laten vanuit die gedachte en passen haar in hun leven in. De 12-jarige Astrid, gepest op school, ziet haar als stoere vriendin, de 17-jarige Marcus, vol schuldgevoelens vanwege de zelfmoord van een medescholiere, heeft seks met haar, hun stiefvader Michael wordt hopeloos verliefd en schrijft sonnetten voor haar, en Astrids en Marcus' moeder Eve denkt dat ze Michaels nieuwste vriendinnetje is. Het verhaal, dat afwisselend vanuit het perspectief van de vier familieleden en Amber wordt verteld, heeft een prachtig onverwacht einde dat tevens een nieuw begin is. Onderhoudende, intrigerende, goed geschreven roman waarin de auteur (Inverness, 1962) een mooi spel speelt met de vorm, en de vooronderstellingen en verwachtingen van hoofdpersonen en lezer. Gen…Lees verder

Over Ali Smith

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door TimDuncan

Ali Smith CBE FRSL (Inverness, 24 augustus 1962) is een Schotse auteur, toneelschrijver, academicus en journalist. Sebastian Barry omschreef haar in 2016 als "de Nobelprijswinnaar van Schotland in afwachting".

Jeugd en opleiding

Smith werd geboren in Inverness op 24 augustus 1962 als dochter van Ann en Donald Smith. Haar ouders kwamen uit de arbeidersklasse en ze groeide op in een sociale woning in Inverness. Van 1967 tot 1974 ging ze naar de St. Joseph's RC Primary School. Tot 1980 ging ze naar Inverness High School.

Ze studeerde van 1980 tot 1985 Engelse taal en literatuur aan de Universiteit van Aberdeen. Ze won de Bobby Aitken Memorial Prize for Poetry van de universiteit in 1984.

Van 1985 tot 1990 ging ze naar Newnham College, Cambridge, waar ze een doctoraatsopleiding volgde over 'modernisme en vreugde in de Ierse en Amerikaanse literatuur'. Ze wilde de werken van James Joyce, Wallace Stevens en William…Lees verder op Wikipedia